Sint Joris’ draak

Onderstaand fictieve interview geeft een visie op het verhaal van Sint Joris en de draak. Dit is het verhaal van Sint Joris zelf en hij legt uit waar zijn allegorie nu eigenlijk over gaat.
Zelfkennis.nu mocht hem interviewen, onder het genot van een karafje rakí, want Sint Joris komt uit Klein Azië en is erg gesteld op het land Griekenland. Hij noemt zichzelf dan ook graag Agios Georgios.

 Interview met Sint Joris, ofwel Agios Georgios

.

Fijn dat u mij wat over uzelf wilt vertellen eerwaarde Georgios, ik heb veel vragen.

Wel steek maar van wal, maar noemt u mij alstublieft George, Yorgos, Joris of zelfs Sjors, dat praat wat ontspannener.

Gewoon Joris of zelfs Sjors? Dat kán toch niet? Dat is toch niet beleefd naar een heilige toe?

Wel, toch heb ik het liever, m’n beste, want de betekenis van mijn naam Georgios is ‘bewerker van de aarde’. Je zou me dus een landbouwer kunnen noemen, of een boer. Heel eenvoudig. En… je herkent mij nog niet, want anders zou je het heel normaal vinden.

Werkelijk? Kan ik dat werkelijk als normaal zien, bij iemand die op zóveel iconen is geschilderd en in vele landen wordt geëerbiedigd? 

Jazeker. Kijk, ik bewerk het aardse in de mens. Ik ben de landbewerker of landhervormer in de aardse menselijk geest. Die menselijke geest is weliswaar van een magnifieke aard, maar dat ‘land’ is nog lang niet heel vruchtbaar. Nog niet gezuiverd… en er staat een hoop ‘onkruid’ op. De menselijke geest werkt niet juist. Dat zal eerst het geval moeten zijn voor die prachtige geest op volle capaciteit werkzaam is. Dat is dus mijn taak: zúiveren.

Nou, daar kijk ik van op, want ik zie u op alle afbeeldingen op een wit paard en in de strijd met een draak verwikkeld. Ik zie u niet met een of ander landbouwwerktuig of sproeier.

U heeft gelijk. Men heeft mij geportretteerd naar aanleiding van mijn belangrijkste taak: het overwinnen van de draak, die vanzelfsprekend metaforisch is.

Maar dat heeft toch niks met het bewerken van de aarde te maken?

Oh welzeker! En dat wordt duidelijk als we de allegorie van mijn icoon gaan begrijpen. Alles wat op iconen te zien is, heeft een betekenis. Helaas is die betekenis grotendeels verloren geraakt, waardoor men mij nu ziet als een soort ridder op het witte paard, die de wereld bevrijdt van een monster. Maar zo is het helemaal niet.

Nou, dan ben ik benieuwd naar hoe het wel bedoeld is!

Ik leg het graag uit. Het land dat ik bewerk is het land van de menselijke geest. Mijn taak is om dit geestelijke land te zuiveren van alle dingen die er niet op thuishoren, om het te ploegen en voor te bereiden op alles wat hierop tot stand zal kunnen komen. Vruchtbaar maken voor veel ‘groei en bloei’. Vele schone zaken dus, want de menselijke geest is hiervoor bedoeld. Die is bedoeld om vruchtbaar te creëren en om daaraan volledig dienstbaar te worden.

Dat klinkt prachtig, maar nogmaals… ik zie een draak op die iconen.

U heeft gelijk. Ik kom er nu op terug.
Kijk, als bewerker van de menselijke geest wordt ik geconfronteerd met hardnekkige geestelijke obstakels die de vruchtbaarheid en scheppingskracht van die menselijke geest in de weg staan. Dit zijn telkens weer de kop opstekende monsters te noemen. Die monsters zouden ze tegenwoordig in Hollywood wel anders worden vormgeven dan als de draken op mijn iconen, maar in mijn tijd waren draken echt het vervelendste tuig dat je je maar kon indenken. Vandaar altijd die draak, of een slangachtig wezen van enorme proporties met enorme tanden… vaak ook nog vuur spugend.

Dus die draken staan voor de telkens de kop opstekende dingen die ons geestelijk in de weg zitten?

Precies! Deze innerlijke draken zijn vurig en laten zich nauwelijks doden. Ze bijten zich vast als ze de kans krijgen en geven zich niet gauw gewonnen. Ze keren telkens weer terug. Ik zal ze dus telkens opnieuw moeten bedwingen om het geestelijke landschap de kans te geven vruchtbaar te zijn voor de bloei van mooie dingen. Als die draken niet worden bedwongen, komt er niet veel landbewerking en kan elke groei en bloei worden verstoord door een of andere gast met heel slechte hete adem, wat jonge aanplant verschroeit. Dit is dus mijn hoogste taak: het bedwingen en mogelijk ook het uiteindelijk doden van de draak.

Nou-nou… zo had ik het nog niet bekeken inderdaad. Maar dit is ook is een heel ander verhaal dan dat ik ken over u… 

Daar heb je gelijk in. Het aloude verhaal klopt niet omdat de metaforische diepgang ervan niet werd begrepen. Dat verhaal heeft het over dat ik mensen zou ‘bekeren’. Nou ja, dat be-‘keren’ klopt in zekere zin wel, want als ik aan de slag ga dan keert een mens naar binnen… naar Waarheid. Verder zou ik volgens de legende opgepakt en gemarteld zijn, werd ik door de christen-vervolgers gevangengenomen en gefolterd. Ik zou op een rad gelegd zijn met tweesnijdende zwaarden, in kokende olie zijn gedoopt en een gifbeker hebben moeten drinken, waarbij ik toch geen enkel letsel opliep.
Tja… die folterpraktijken waren natuurlijk ook metaforisch: door gespleten tongen afgemaakt worden, gedoopt worden in hete haat en giftige smaad moeten slikken.​
Natuurlijk liep ik hierdoor geen enkel letsel op. Hoe kan een metafoor voor grote innerlijke geestkracht überhaupt letsel oplopen? Dat is onmogelijk! Mijn bestaan wordt zelfs betwijfeld door hen die niet weten waar ik werkelijk voor sta. Men heeft dus geen ander middel meer om te proberen mij neer te halen dan de ontkenning van mijn bestaan.

Zo… dat is andere koek… Kunt u dan ook iets over uw eigen beeltenis zeggen?

Zeker. Ik zit allereerst op een wit paard. En zoals u wellicht weet, staan paarden voor gevoelens, emoties en drijfveren van de mens. Mijn paard is wit, want mijn gevoel is zuiver. Het witte paard staat voor een gezuiverd Gevoel Centrum in de mens. Daarom wordt er ook altijd gesproken over een ridder op het witte paard. Die spreekwoordelijke ridder is qua intenties volkomen zuiver en daar zit elke vrouw, diep van binnen, natuurlijk hals-reikend naar uit te kijken. Mijn drijfveer om de draak te bedwingen of zelfs te doden, is dus volkomen zuiver, en dit kun je zien aan mijn witte paard. Ik dien een hoger doel. Met mijn linkerhand men ik mijn paard, met mijn gevoel dus (in feite vanuit mijn rechter hersenhelft, die gevoelig en creatief is) en met mijn rechterhand hanteer ik mijn lans.

Ja, een heel lange lans, zie ik op alle iconen.

Dat klopt. Mijn wapen is een zeer lange lans, een historisch steekwapen. De lans van het onderscheidingsvermogen. Je kunt jouw vijand ermee op afstand houden, door de lengte ervan. Maar je kunt ‘m er ook mee doden, indien noodzakelijk. De lengte staat voor de afstand die ik tot mijn tegenstander in acht houd. Een innerlijke afstand dus. Dit doe ik met mijn rechterhand die analyserend weet welke strategie het beste is (want die wordt aangestuurd door mijn linker hersenhelft). Zou ik een mes gebruiken, dan zou ik de draak veel dichter moeten naderen, met het gevolg dat hij mij makkelijker zal kunnen bijten. Met mijn paard én mijn lans kan ik evenwichtig de strijd aangaan, met mijn zuivere Gevoel en Rede dus.
De lans is ook symbolisch, want je kent vast de uitdrukking ‘een lans breken’ voor iets of iemand. Het houdt in dat je je hard maakt voor iets. Je verdedigt iemand of je verdedigt een situatie. In mijn geval kom ik – als onderdeel van de menselijke geest – op voor de zuiverheid ván die menselijke geest.

Gaat u mij nu vertellen dat u in iedere geest zit? In ieder mens zit? Ook in mij?

Helemaal juist! Nu begin je te begrijpen waar ik voor sta! Ik ben een innerlijke drijfveer, die in jou en elk mens het paard zou kunnen gaan bestijgen, om innerlijke draken te gaan bedwingen. Vandaar dat ik heel ‘gewoon’ ben, gewoon George of Joris, want ik bevind mij in ieder mens, al zal ik moeten ontwaken voor ik aan het werk kan gaan.

Maar wat zijn dan die innerlijke draken precies? Dat begrijp ik nog niet.

U vindt ze in uzelf. Ze tónen zich aan uzelf, op momenten dat u het zwakst bent. Dat is op momenten dat u door iets in de war of overstuur raakt. Maar de innerlijke draken dringen zich ook op, op momenten dat uw cognitieve vermogen verzwakt is en dan niet kan reguleren dat u in uw comfortzone blijft.

Ik herken dat! Dat overkomt mij soms ‘s nachts, of ’s ochtends vroeg, als ik nog maar net wakker ben geworden, en er onverwerkte aspecten van mijn leven zich heftig aandienen en mij dan heel onrustig maken. Ze houden me wakker. Dan krijg ik een verhoogde hartslag en begin ik erover te malen wat me helemaal van mijn stuk brengt. Van slapen is dan geen sprake meer.

U heeft uw innerlijke draken al ontmoet, zie ik. Heel goed! Daar kan ik dan dus aan het werk gaan! Uit de comfortzone verdreven voelt niet alleen jij, maar voelt élk mens zich onveilig, onrustig, onzeker of klein. Doordat je nog maar net wakker bent komen innerlijke draken veel dichterbij dan overdag mogelijk is. Ze naderen je soms al in een droom of nachtmerrie. Net wakker staan je cognitieve functies nog op een laag pitje. Dingen die we overdag goed kunnen handlen zijn opeens zwaarwegend. Draken komen aan met jouw onafgewerkte zaken. Iets wat je hebt nagelaten of hebt veronachtzaamd. Of iets waar je geweten in opspeelt. Dingen die je overdag vrij makkelijk met je ratio onder de mat kunt houden, of die je niet eens opmerkt.

Maar dan is de draak niet per definitie ‘slecht’? 

Zo is dat! Dat is ie niet! Het is jouw éigen draak, jouw éigen schepping. Dat zul je heel helder gaan zien als je dit eenmaal door hebt gekregen. Wie zei dat ook al weer…? Nou ja… doet er niet toe… Je dient de oorzaak van het ontstaan van jouw draak te leren begrijpen en te overwinnen, want anders blijft hij je uit je rust verdrijven. Dan blijft ie bijten. Ook overdag kan een draak je leven gaan bemoeilijken. Ook overdag kan hij de kop opsteken, waardoor je niet meer in Nu kunt verblijven, althans… totdat je er aandacht aan gaat besteden. Iedereen heeft wel een draak die op ‘m ligt te wachten en die ooit tevoorschijn komt. Dan is het dus zaak om mij, Sint Joris, in te schakelen. Ik ben de bewerker en bestrijder die je helpt ze te overwinnen. In de Bhagavad Gita staat dan ook “Voor wie zijn geest heeft overwonnen, is de geest zijn beste vriend; maar voor wie daar niet in slaagt, blijft de geest zijn grootste vijand”.
Kortom: wie mij niet aanroept en volledig inzet, blijft z’n hele leven tobben met dezelfde zaken… ofwel met dezelfde draken. Of beter nog, met verschillende koppen van een en dezelfde draak die zich pas op het laatst van zijn doodsstrijd volledig toont.

Nou nou… Maar dan nog iets: waarom zie ik op uw iconen vaak een klein vrouwspersoon staan?

Klopt, goed gezien. Het verhaal gaat dat ik ooit een stadje redde door een verschrikkelijke draak te verslaan die de gehele lokale bevolking bedreigde. Daarbij zou ik ook de prinses, Sabra genaamd, hebben gered. Haar redding staat voor het redden van onschuld en kwetsbaarheid en de overwinning op het kwade.

Het stadje is vanzelfsprekend symbolisch en staat voor een gemeenschap met een diepgeworteld probleem: een hardnekkig collectief gedragen en beangstigende waan-illusie die een gemeenschap als totaal bedreigt. Dat zie je nu ook weer overal gebeuren, helaas.

Maar wie bént u dan? Waar bestaat u uit?

De Waarnemer in jou brengt mij in stelling. Ik ben de wakkermaker en leider van de Rede. Ik geef juiste richting aan het Denken. Ik ben de volger van het geweten en leider van het Gevoel. Ik ben de bekrachtiger van het Onderscheidingsvermogen. Ik ben de kenner en volger van ware Kennis en ik ben de ridder van het Zelf. En al deze eigenschappen zijn, mits in onthechting en op innerlijke afstand, als gif voor draken. Daar kunnen zij niet tegenop.

Maar waar bént u dan in mijzelf? Waar vind ik u?

Wel… nu ik jouw website zo lees, zal ik de terminologie van Ouspensky gebruiken. Hij gebruikte bijvoorbeeld de term ‘hoofdfout’. Beetje naar woord, maar hij doelde op iemands meest diepliggende karma-aandachtspunt: iemands hoofddraak zeg maar. Ik, Sint Joris, Agios Giorgios, word in elk mens opgewekt in het door Ouspensky accuraat beschreven Magnetisch Centrum. Als dit Magnetisch Centrum in de menselijke geest krachtig wordt, en als die geestkracht zich richt op Waarheid, dan kom ik daar volledig tot manifestatie. Eenmaal in een mens geboren, word ik almaar krachtiger naarmate dit Magnetisch Centrum krachtiger wordt. Als Waarheid meer én in overgave wordt liefgehad. Uiteindelijk alleen nog levend naar Waarheid, lost het Magnetisch Centrum in jou op, net als ikzélf overigens.

Kunt u het nog even kort samenvatten?

Zeker… Ik word dus de gezant van het Zelf genoemd, en die sluimert in ieder mens ook in jou. Ik bewerk de innerlijke geestelijke aarde in ieder mens, opdat hij zichZelf kan realiseren in volledige bloei. Ik ben méér dan alleen de lans van de Rede, méér dan het witte paard van het Gevoel, want ik, Sint Joris, zúiver ook de rede en het gevoel en beheers en overwin innerlijke draken… zoals oude angsten, onrust en drang, onzekerheid en woede, schuld, zonde, boete en schaamte. Eenmaal meester in de beheersing zorgt ik ervoor dat jouw draken uitgehongerd raken en verdwijnen. Ze kunnen niet anders dan dat. Hun taak zit erop. Ze lossen eenvoudigweg op. Zo wordt een mens eindelijk volledig volwassen. We hebben het over een innerlijke evolutie.

Nou… hartelijk dank Sint Joris… ik ben weer heel wat te weten gekomen en zal u in mijzelf gaan bekrachtigen.

Graag gedaan, mijn beste, en maak ook eens kennis met mijn goede vriend en medestander Ganesha. We werken namelijk graag samen.

© Michiel Koperdraat